پرسش :

چگونه مي توانم درباره انجام کارهای پر زحمت مادر شدن آموزش ببينم و چيزهايي ياد بگيرم؟


شرح پرسش :
پاسخ :
تعداد بسيار اندکي از افرادي که در شرف پدر و مادر شدن هستند، مي توانند بدون ترس و نگراني از عهده انجام اين کار تحت فشارهاي زياد بر آيند. اين حالت ترس و نگراني طبيعي است، اما لازم نيست هراس و وحشت داشته باشيد. چندين راه وجود دارد که هم شما و هم همسرتان بتوانيد خودتان را آماده کنيد و با رضايت و مطابق ميل خود اين کارها را انجام دهيد. اين روش ها به شرح ذيل هستند:
ــ هم شما و هم همسرتان مي توانيد در کلاس هاي مربوط به دوران بارداري و قبل از زايمان شرکت کنيد. در اين کلاس ها اطلاعات عملي درباره زايمان و مراقبت از کودک کسب مي کنيد، با پدر و مادران ديگر آشنا مي شويد و مي توانيد درباره عقايد و نظرات خود با هم به بحث و بررسي بپردازيد.
ــ درباره تغييري که قرار است در زندگي تان ايجاد شود، بحث کنيد و اين موضوع را مورد بررسي قرار دهيد. مثبت انديش باشيد، توجه تان بر روي مسائل بسيار مهم باشد، اما براي کنار آمدن و پرداختن به مسائل کم اهميت تر نيز واقع بين باشيد.
‏ــ اگر مي توانيد و برايتان امکان پذير است با پدر و مادر خود و پدر و مادرهايي که بچه کوچک دارند، صحبت کنيد. آن ها ممکن است درباره مشکلات بچه دار شدن براي شما صحبت کنند، اما معمولاً اعتراف مي کنند که زندگي بدون وجود بچه براي آن ها غير قابل تصور است؛ چراکه در واقع کسب تجربه در اين زمينه خود نوعي کسب ثروت محسوب مي شود.
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).